

COMUNICAT DE PRESA

La 27 noiembrie 2007 Curtea Europeană a Drepturilor Omului a făcut publică Hotărârea în cauza publicației Timpul Info-magazin și jurnalistei Alina Anghel (**Cererea nr. 42864/05 Timpul Info-Magazin și Anghel v. MOLDOVA**).

Publicația Timpul Info-Magazin și jurnalista Alina Anghel au depus o plângere oficială la CEDO în data de 28 noiembrie 2005 prin care reclamau încălcarea dreptului la liberă exprimare inclusiv prin aplicarea unei sancțiuni în valoare de 130.000 MDL pentru publicarea articolului „Luxul în țara sărăciei”. Acest articol examina relația dintre Cancelaria de Stat și fondul de investiții Daac Hermes în special privind procurarea a 42 de automobile Skoda Superb fără organizarea unei licitații publice.

Reclamantul a fost reprezentat în fața CEDO de către Avocații Alexandru Tănase și Janeta Hanganu, iar Guvernul Republicii Moldova de către actualul ministru al justiției, Vitalie Pârlog.

Curtea Europeană a constatat violarea de către Guvernul Republicii Moldova a următoarelor drepturi garantate de Convenția Europeană:

Articolul 10 din Convenție - Libertatea de exprimare

Curtea a considerat că instanțele moldovenești au interpretat inadecvat articolul publicat și admiterea acțiunii Daac Hermes a constituit o imixtiune în libertatea de expresie a reclamanților ce nu era necesară într-o societate democratică.

Curtea nu a fost de acord cu Guvernul reclamat că Timpul Info-magazin a atacat reputația Daac Hermes și articolul în cauză ar fi fost contrar regulilor unei concurențe loiale. Curtea a îndreptățit Timpul Info-magazin în relatarea informației că automobilele au fost procurate la un preț ridicat și în lipsa unei proceduri transparente de licitație, considerând că asemenea informație era de interes public. Curtea a observat că însăși practica de achiziții în lipsa unei licitații publice în mod legitim ridică dubii pentru Timpul Info-Magazin privind respectarea competiției loiale.

Curtea a reconfirmat buna-credința jurnalistului care a depus efort suplimentar pentru a informa clar cititorii că informația despre preținsele relații de corupție dintre Daac Hermes și Cancelaria de Stat nu este verificată și nu este neapărat de încredere. De altfel Curtea a relevat că rolul presei de „câine de pază” cuprinde și relatarea „spuselor” sau „bârfelor” sau „opinie publice” atunci când acestea nu sunt completamente lipsite de fundament.

Companiile care intră în tranzacții ce implică fonduri publice considerabile în mod voluntar se expun controlului opiniei publice. Iar atunci când se spune că tranzacția respectivă este în detrimentul intereselor publice, compania în cauză trebuie să accepte critica opiniei publice.

Curtea a considerat că în situația în care Cancelaria de Stat refuza să dezvăluie orice informație privind achiziționarea flotei de Skoda Superb de la Daac Hermes, iar președintele Daac Hermes este membru al Consiliului Economic Consultativ pe lângă Prim Ministru, opinia publică era în mod legitim îndreptățită să se intereseze de tranzacția dată.

Curtea a observat că nici Guvernul, nici Daac Hermes și nici instanțele de judecată nu au negat faptul că prețul de achiziție era exagerat și că o licitație nu a avut loc. În acest fel Timpul Info-Magazin și Alina Anghel și-au exercitat cu bună-credință datoria de a informa opinia publică și rolul de „câine de pază” arogat presei într-o societate democratică, iar acțiunile Daac Hermes și ale instanțelor de judecată au încălcat grav libertatea de expresie a acestora.

Reamintim că numai după publicarea acestui articol în ianuarie 2004 Cancelaria de Stat a recunoscut că o asemenea tranzacție a avut loc. Daac Hermes însă s-a adresat în judecată împotriva publicației Timpul Info-Magazin, solicitând încasarea pagubei de 20,000,000 MDL și 500,000 USD, plătind o taxă de stat de numai 180 MDL.

Jurnalista Alina Anghel în scurt timp după publicarea articolului a fost agresată de persoane necunoscute și a fost forțată să plece din țară. Până în prezent autoritățile nu au reușit să identifice sau să tragă la răspundere persoanele vinovate. După pronunțarea deciziei Curții Supreme de Justiție privind achitarea unui prejudiciu de 130.000 MDL, Timpul Info-Magazin și-a încheiat activitatea.

Pentru violarea constatată CEDO a decis de a obliga Guvernul Republicii Moldova să achite reclamanților 13 800 EUR cu titlu de prejudiciu moral, material și cheltuieli de judecată.